After Yang

Når familiens androide kortslutter konfronteres de med det veldig ekte tapet av et familiemedlem.
I en nær fremtid har såkalte «technosapiens» – virkelighetsnære androider med svært avansert kunstig intelligens – blitt en del av hverdagen. Tittelkarakteren Yang er en technosapien. Han eies av en liten familie og fungerer som en slags mentor og bror for familiens adopterte datter, Mika, opprinnelig kjøpt inn for å være et kulturelt anker for hennes kinesiske kulturarv. Når Yang en dag slutter å virke blir familien konfrontert med det veldig ekte tapet av et familiemedlem, og de begynner å få innsikt i hvordan Yang selv opplevde verden rundt seg.
Kogonadas andre spillefilm utforsker de store spørsmålene fra bakkeplan og etterlater seeren med komplekse problemstillinger å fundere over. En anmelder har beskrevet den som en nedpå versjon av Ridley Scotts Blade Runner (1982). Dette er en naturlig sammenligning, men en annen film tankene går til er Her (2013) av Spike Jonze. I tillegg til å utforske mulighetene kunstig intelligens har for å inneha en form for menneskelighet, spør den også hvor nær relasjon vi kan ha til en maskin.
Koganada er en amerikansk regissør født i Sør-Korea. Han ble først kjent for sine videoessays om film, der han blant annet har utforsket filmer av Wes Anderson, Robert Bresson, Jean Luc Godard, og mange fler. I 2017 ga han ut sin spillefilmdebut Columbus som hadde verdenspremiere på filmfestivalen i Sundance. Hans andre spillefilm After Yang ble vist på filmfestivalen i Cannes og Sundance. Han er også en av serieskaperne bak TV-serien Pachinko som ble sluppet til kritikerhyllest på Apple TV+ i 2022.
–
When an android malfunction the family who owns it is confronted by the very real loss of a family member.
In a near future so-called «technosapiens» – real-like androids with advanced artificial intelligence – has become a part of everyday life. The title character Yang is one of these and is owned by a family to function as a brother and a mentor for the family’s adopted daughter, Mika, as a cultural anchor for her Chinese heritage. When Yang one day malfunction, the family is confronted with the very real loss of a family member and begins to gain insight into how Yang experienced the world around him.
Kogonada’s second feature film explores the larger questions in life from a very grounded vantage point, leaving the viewer with complex questions to ponder long after the film is over. A reviewer has described the film as a down to earth version of Blade Runner (1982), but it also brings to mind Spike Jonze’s Her (2013). In addition to exploring the possibilities for an artificial intelligence to possess a form of humanity, it also asks how close relations we can have to what is essentially a machine.
Kogonada is an American director born in South Korea. He was first known for his video essays, where he explored the films of Wes Anderson, Robert Bresson, Jean Luc Godard and many others. In 2017 he made his feature film debut Columbus which premiered at Sundance. After Yang has been shown at Sundance and in Cannes. He is also one of the creators behind the critically acclaimed series Pachinko, which was released on Apple TV+ earlier this year.

- Spilletid
- 1 t. 36 min.
- OriginalTittel
- After Yang
- Språk
- Engelsk
- Regi
- Kogonada
- Skuespillere
- Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Malea Emma Tjandrawidjaja, Justin H. Min, Sarita Choudhury
- Foto
- Benjamin Loeb
- Manus
- Kogonada, basert på en novelle av Alexander Weinstein
- Nasjonalitet
- USA
- Produksjonsår
- 2021
- Aldersgrense med begrunnelse
- 9 år
- Denne filmen har en stemning og en tematikk som kan virke urovekkende på yngre barn. Filmen får derfor aldersgrense 9 år.