A Hard Day
Detektiv Ko Gun-su kjører ved et uhell ned en mann og dreper ham. Fremfor å ringe politiet prøver han å skjule liket, men i tiden etter forfølges han av en mystisk mann som hevder å ha vært vitne til alt.
Mens han er i sin mors begravelse, får han beskjed om at en intern etterforskningsenhet er i ferd med å endevende kontoret hans nede på politistasjonen på jakt etter beviser for underslag. I hastverket etter å komme seg dit før de finner det de leter etter, klarer han å kjøre over en mann på den bekmørke motorveien, som ville være et karrieremessig selvmord for en politimann, så han bestemmer seg derfor i hui og hast for å gjemme liket. Hvis man samtidig legger på en ulmende skilsmisse og venner som ikke alltid er til å stole på, er det få pusterom i denne intense og elegante thrilleren fra Sør-Korea.
Med ekstraordinær, nærmest hitchcockiansk rytme leder Kim Seong-hoon publikum fra den ene nervepirrende sekvensen til den andre. Det er i det hele tatt en påtakelig profesjonalisme som gjennomsyrer denne filmen, tidvis på bekostning av en personlig nærhet til karakterene, særlig hovedkarakteren, Geon-soo. Man møter først og fremst en karakter som er interessant i handling, ikke i personlighet. Det er en kald og kalkulerende hovedperson som kjemper seg gjennom en lang rekke svært ubehagelige situasjoner, og filmen kjemper først og fremst på overflaten av handlingen. Det som kan kalles manglende dybde blir i hvert fall tilbørlig erstattet av den hyperrealistiske stilen og ikke minst filmens lydspor, som er, i mangel på et mer nyansert uttrykk, perfekt.
Kim Seong-hun (f. 1971) er en sørkoreansk regissør kjent for film og TV. Han regidebuterte med How the Lack of Love Affects Two Men (2006) og har siden laget tre spillefilmer. Han har også regissert Netflix-serien Kingdom (2019-2020).
...
Detective Ko Gun-su accidentally runs over and kills a man. Instead of calling the police, he tries to hide the body, but afterward, he is pursued by a mysterious man who claims to have witnessed the incident.
While attending his mother's funeral, he receives word that an internal investigation unit is in the process of turning his office at the police station upside down, searching for evidence of embezzlement. In his rush to get there before they find what they're looking for, he accidentally runs over a man on the pitch-dark highway. This would be career suicide for a police officer, so he hastily decides to hide the body. Adding a simmering divorce and friends who can't always be trusted into the mix, there are few moments to breathe in this intense and elegant thriller from South Korea.
Kim Seong-hoon leads the audience from one nerve-wracking sequence to the next with an extraordinary, almost Hitchcockian rhythm. A noticeable professionalism permeates the entire film, occasionally at the expense of a personal connection to the characters, particularly the main character, Geon-soo. The character is interesting primarily because of his actions, not his personality. We follow a cold and calculating protagonist as he struggles through a long series of extremely uncomfortable situations, and the film mainly operates on the surface of the action. What could be seen as a lack of depth is at least adequately compensated by the hyper-realistic style and, not least, the film's soundtrack, which is, for lack of a more nuanced term, perfect.
Kim Seong-hun (b. 1971) is a South Korean director known for film and TV. He made his directorial debut with How the Lack of Love Affects Two Men (2006) and has since directed three feature films. He also directed the Netflix series Kingdom (2019-2020).
- Spilletid
- 1 t. 51 min.
- OriginalTittel
- 끝까지 간다 (Kkeutkkaji Ganda)
- Språk
- Koreansk
- Regi
- Kim Seong-hoon
- Skuespillere
- Lee Seong-ggyun, Jo Jin-woong, Jeong Man-shik
- Foto
- Kim Tae-sung
- Manus
- Kim Seong-hoon
- Nasjonalitet
- Sør-Korea
- Produksjonsår
- 2014
- Aldersgrense med begrunnelse
- 15 år
- Filmen inneholder realistiske voldssekvenser, og får derfor aldersgrense 15 år.