Affeksjonsverdi

Joachim Trier og Eskil Vogt skapte filmhistorie, da de vant den gjeve prisen Grand Prix under filmfestivalen i Cannes for Affeksjonsverdi. Nå har de også skapt Vega-historie! Affeksjonsverdi er vår mest sette film så langt. Filmen er også Norges nominasjon til Oscar-utdelingen.
25. nov. 17:00: Etter visningen kan du møte filmens produksjonsdesigner, Jørgen Stangebye Larsen. Han vil vise behind-the-scenes-materiale og fortelle hvordan familiehuset og filmens mange tidslag ble skapt gjennom en kombinasjon av location, studio og virtuell produksjon.
Les mer under.
Joachim Triers sjette spillefilm, Affeksjonsverdi, åpner med en sekvens hvor vi blir kjent med familien borg, men vel så mye huset de bor i. Sekvensen er utpreget «Triersk» med sin filmspråklige lek, sjonglering av minner, og den gjenkjennelige fortellerstemmen vi kjenner fra Reprise og Verdens verste menneske. Det tar ikke mange sekundene før man føler seg i trygge hender. Herifra utvikler filmen seg til et komplekst og gripende familie-drama. Renate Reinsve og Inga Ibsdotter Lilleaas leverer sine sterkeste rolleprestasjoner så langt, som søstrene Nora og Agnes, og Stellan Skarsgård kler åpenbart rollen som den selvsentrerte filmregissøren og pappaen (i den rekkefølgen) Gustav.
Med Affeksjonsverdi har Joachim og medmanusforfatter Eskil Vogt levert sin mest ambisiøse film, som fortjent ga de juryens Grand Prix under filmfestivalen i Cannes tidligere i år.
Etter verdenspremieren i Cannes har filmen høstet strålende kritikker, seilet opp i en kort periode som Gullpalme-favoritt, blitt introdusert av en internasjonal artist her på Vega Scene, plukket ut som Norges Oscar-kandidat og fått en skikkelig surmaga omtale fra en norsk kulturavis. Filmen har alt blitt skrevet om og diskutert såpass mye i forkant av premieren, at det beste nå er å klappe sammen avisa eller laptopen og komme seg på kino.
— Programsjef Truls Foss, om hvorfor filmen var valgt som Månedens Vegavenn-film i september.
Distributøren om filmen:
Affeksjonsverdi følger skuespilleren Nora (Reinsve) og hennes søster Agnes (Lilleaas) når deres karismatiske far, Gustav (Skarsgård), plutselig dukker opp i livene deres igjen etter langvarig fravær. Gustav var en gang en kjent filmregissør og ønsker nå Nora i hovedrollen i sitt store comeback. Å jobbe med sin far er det siste Nora kan tenke seg. Hun takker nei og inn trer den amerikanske skuespilleren Rachel Kemp (Fanning) som kommer til Norge for å spille rollen Gustav skrev til Nora.
Plutselig må de to søstrene ikke bare forholde seg til sin far – de får også en Hollywood-stjerne tråkkende rundt i barndomshjemmet, midt i familiens personlige drama.
25. nov. 17:00:
Etter visningen inviteres publikum til et møte med filmens produksjonsdesigner, Jørgen Stangebye Larsen. Han vil vise behind-the-scenes-materiale og fortelle hvordan familiehuset og filmens mange tidslag ble skapt gjennom en kombinasjon av location, studio og virtuell produksjon.
Han deler også erfaringer fra arbeidet med de to teaterscenografiene som ble filmet på Nationaltheatret over en intens uke, og hvordan resten av filmens univers tok form. Samtalen gir et innblikk i det tette samarbeidet med regissør Joachim Trier, de øvrige fagsjefene og art department.
Det blir også anledning til å stille spørsmål.
——
BIO:

Jørgen Stangebye Larsen er en norsk produksjonsdesigner som arbeider internasjonalt med film. Han er utdannet ved Den norske filmskolen og debuterte med Joachim Trier på Oslo, 31. august. I 2025 samarbeidet de igjen på Affeksjonsverdi, vinner av Grand Prix ved filmfestivalen i Cannes.
Larsen har designet et bredt spekter av filmer – fra store sjangerproduksjoner som Skjelvet, Nordsjøen og Cold Pursuit, til mer intime kunstfilmer som Eskil Vogts Blind, Maria Sødahls Håp, Boudewijn Koole’s Disappearance og Sara Johnsens Uskyld. Han har også samarbeidet med Hans Petter Moland på Ut og stjæle hester og Absolution.
Han har vært nominert til Amandaprisen flere ganger, og vant for Håp. For Skjelvet mottok han Nordisk Films talentpris, som en anerkjennelse av hans innovative bidrag til utviklingen av norsk filmkunst. Han er medlem av Art Directors Guild (IATSE Local 800).
Ved siden av sitt profesjonelle arbeid tar Larsen en doktorgrad i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Den norske filmskolen og Universitetet i Innlandet. Gjennom sitt forskningsprosjekt Cyclorama of the Future undersøker han hvordan virtuell produksjon og sanntidsteknologi endrer produksjonsdesign og samarbeidsformer i filmproduksjon.

- Spilletid
- 2 t. 13 min.
- Språk
- Svensk, Norsk, Engelsk
- Regi
- Joachim Trier
- Skuespillere
- Renate Reinsve, Inga Ibsdotter Lilleaas, Stellan Skarsgård, Elle Fanning
- Manus
- Joachim Trier, Eskil Vogt
- Nasjonalitet
- Norge
- Produksjonsår
- 2025
- Aldersgrense med begrunnelse
- 9 år
- Filmen inneholder enkelte scener som kan virke urovekkende på yngre barn. Den får derfor aldersgrense 9 år.