Door

Skrekkfilm
1 t. 35 min.
15 år
En kvinne med litt blod i ansiktet står bak en karm

En husmors stille tilværelse forvandles til et voldelig mareritt i en av Japans første splatterfilmer. En ekte skjult filmskatt, som er både intens og urovekkende.

English below

Yasuko er en husmor som bor sammen med sin ektemann og deres sønn i en urban leilighetsblokk. Dagene da mannen er på jobb og sønnen er på skolen er for det meste rolige, men hun plages av en konstant strøm av dørselgere, søppelpost og spam-oppringninger. Etter å en dag ha smelt igjen døra på fingrene til en spesielt påtrengende selger, blir Yasuko offer for et voldsomt sinne, og hennes en gang alminnelige liv kastes inn i spiral av paranoia.

DOOR er intens og urovekkende, og en ekte skjult filmskatt. Den hadde premiere i 1988, men mottok ikke internasjonal distribusjon og var lenge komplett utilgjengelig. I 2022 ble en restaurert utgave vist på Tokyo International Film Festival, og har siden sanket ros ved flere internasjonale filmfestivaler.

«After magnificently and unbearably building up tension, the film truly explodes in its final act (…). This demented and gory B-movie denouement closes out a tense, unsettling and deeply involving tale that feels remarkably fresh 35 years after it was first released.»

– Pierce Conran, ScreenAnarchy –

Banmei Takahashi (f. 1949) er en japansk regissør med en lang karriere innenfor både pink- og overordnet film. For actionfilmen Tattoo (1981) mottok han prisen for beste regissør ved Yokohama Film Festival. Filmmagasinet Kinema Junpo tildelte han samme pris for hans nyeste film, At the Bus Stop Until Dawn (2022).

The quiet life of a housewife is twisted into a violent nightmare, in one of Japan's first splatter movies. A true hidden gem, which is both intense and unsettling.

Yasuko is a housewife living with her husband and son in an urban high-rise apartment. The days when her husband is working and her son is at school are mostly calm, but she is bothered by an onslaught of door-to-door-salesmen, and spam in the form of mail and calls. When she one day slams the apartment door on the fingers of a particularly intense salesman, Yasuko becomes the target of an unbridled rage, and her once ordinary life spirals into paranoia.

DOOR is intense and unsettling, and a true hidden gem. The film premiered in 1988 but was not distributed internationally and was completely unavailable for decades. In 2022 a remastered version was shown at Tokyo International Film Festival, and it has since gone on to receive critical acclaim at several international film festivals.

«After magnificently and unbearably building up tension, the film truly explodes in its final act (…). This demented and gory B-movie denouement closes out a tense, unsettling and deeply involving tale that feels remarkably fresh 35 years after it was first released.»

– Pierce Conran, ScreenAnarchy –

Banmei Takahashi (b. 1949) is a Japanese director with a long career in both pink and general film. He was given the award for Best Director at Yokohama Film Festival for the action film Tattoo (1981). Film magazine Kinema Junpo awarded him the prize for his most recent film, At the Bus Stop Until Dawn (2022).

Spilletid
1 t. 35 min.
OriginalTittel
ドア (D O O R)
Språk
Japansk
Regi
Banmei Takahashi
Skuespillere
Keiko Takahashi, Daijirô Tsutsumi, Shirô Shimomoto, Takuto Yonezu
Manus
Ataru Oikawa, Banmei Takahashi
Nasjonalitet
Japan
Produksjonsår
1988
Aldersgrense med begrunnelse
15 år
Filmen inneholder scener med truende stemning og eksplisitt vold og får derfor 15-år