Jonas Mekas Shorts

Et utvalg kortfilmer av mesteren, sjelen og hjertet bak uavhengig film, den personlige dagboksformen og kortformatet.
MIRAGE i samarbeid med Re:Voir presenterer et knippe kortfilmer av avantgardens og den uavhengige filmens gudfar, Jonas Mekas. Hans særegne personlige dagboksform, melankolske fortellerstemme, poetiske og humoristiske tilnærming til film og livet er en essensiell del av filmhistorien.
Se også dokumentaren om Mekas: FRAGMENTS OF PARADISE
Cassis (1966, 16mm, color, sound, 4,5 min)
En liten havn sør i Frankrike, et fyrtårn, havet, filmet fra like før soloppgang til like etter solnedgang, hele dagen, bilde for bilde, et bilde eller to hvert sekund, eller annethvert minutt.
Hare Krishna (1966, 16mm, color, sound, 4 min)
En «dokumentar» - en søndag ettermiddag i New York - vakker ny generasjon - danser i gatene i New York - synger "Hare Hare" - fyller gatene med kjærlighet...
Notes for Jerome (1978, 16mm, color, sound, 45 min)
«I løpet av sommeren 1966 tilbrakte jeg to måneder i Cassis som gjest hos Jerome Hill. Jeg besøkte ham kort igjen i 1967, sammen med P. Adams Sitney. Opptakene i denne filmen er fra de to besøkene. Andre som også dukker opp i filmen, alle venner av Jerome: Taylor Mead, Bernadette Lafont, Charles Rydell; Barbara Stone og David Stone og deres barn; Noel Burch, Judith Malina og Julian Beck og Living Theater-kollektivet; Ms. Chaliapin, Jean Jacques Lebel, Michael Fontayne; Alec Wilder, og Julie Sitney; og Jeromes kanskje nærmeste og eldste venn, hvis navn jeg har glemt, men som han alltid kalte Rosebud.»
Quartet Number One (1991, 16mm, color, sound, 5 min)
«Rundt 1995 begynte jeg å bekymre meg for den enorme mengden uredigerte opptak jeg hadde på hyllene mine. Jeg måtte gjøre noe med det før de begynte å falme. En idé var å begynne å redigere alt i form av kvartetter. Denne kvartetten var mitt første forsøk i den retningen. Jeg var ikke veldig fornøyd med den og fortsatte ikke prosjektet. I stedet begynte jeg arbeidet på mye større idé som resulterte i "AS I WAS MOVING AHEAD OCCASIONALLY I SAW BRIEF GLIMPSES OF BEAUTY.»
Imperfect 3-Image films (1995, color, silent, 6 min)
«En serie 'ufullkomne' 3-bilde filmer fra mine nye filmdagbøker.»
Cinema is Not 100 Years Old (1996, color, sound, 4 min)
Den virkelige historien om kinoen er en usynlig historie: historien om venner som samles, gjør det de elsker. For oss begynner kinoen med hver nye summing fra projektoren, med hver nye summing fra kameraene våre. Med hver nye summing fra kameraene våre, hopper hjertene våre frem, mine venner. Kinoen er ikke 100 år gammel.
- Nasjonalitet
- USA