Spesialvisninger under HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival 2023

Human IDFF

Få oversikt over debatter, samtaler, seminarer og workshops på Vega Scene under HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival 2023.

Tirsdag 7. mars kl. 16:00
Masterclass with Susanna Helke: How to make a documentary musical?

Ruthless times

Sted: Vega Scene, Salongen
Lengde: 75 min
Språk: English
Screening of Ruthless Times – Songs of Care in Vega 1 17:45 after Masterclass. Ticket required for film screening only. Buy ticket HERE.

What cannot be shown, has to be sung!

The film Ruthless Times – Songs of Care is a film about the crisis of the elderly care sector, but also an attempt to make visible the economic paradigm behind it, the brutality and the violence of the econo-bureaucratic language we use when talking about elderly citizens. In order to be able to express this abstract observation cinematically, a method had to be found. Combining documentary material with the choir tableaus, in which elderly citizens and nurses sing lyrics revealing the absurd consequences of cuts and austerity, or playing with the everyday jargon of economics, the film illuminates the dark matter of the neoliberal paradigm. What cannot be shown, has to be sung!

During the masterclass the director of Ruthless Times – Songs of Care will talk about the method and cinematic choices in making her documentary film with choir scenes.

About Susanna Helke:

Susanna Helke is a documentary filmmaker whose films (Ruthless Times – Songs of Care (2022), American Vagabond (2013), Playground (2010), Along the Road Little Child (2005), The Idle Ones (2001), White Sky (1998), and Sin (1995)) have received domestic and international recognition and awards (e.g. Jussi award, three times Nordisk Panorama Best Nordic Documentary Award, Best Finnish Documentary Film Award/Docpoint, Best documentary film award Tampere film festival, Special Jury Prize/Q Hugo Film Award Chicago IFF, Zonta Club Award at the Locarno Film Festival) and have been screened at major international film festivals. Helke is also a professor of practice-led and artistic film research at the Film Department of Aalto University in Finland.

---

Tirsdag 7. mars kl. 17:00
De siste dødsdømte: Premiere på NRK-serie med samtale

Likhet for loven

Sted: Vega 2
Lengde: film: 50 min, samtale: 20+ min
Språk: Norsk
Film: Episode fra serien De siste dødsdømte. Episode 4: «Likhet for loven».
Kjøp billett HER.

Den nye dokumentarserien De siste dødsdømte setter søkelys på noen av de 25 menneskene som ble henrettet i Norge etter 2. verdenskrig. Stortinget gjeninnførte dødsstraff etter krigen for å håndtere landssvikerne.

Vi viser én av episodene som kommer på NRK TV. Episode 4: Likhet for loven forteller om den unge Holger Tou, som etter å ha vært på østfronten kom tilbake til Norge og ble en brutal torturist for Gestapo, og om Sverre Riisnæs som var jurist og statsadvokat før han ble justisminister i Quislings regjering. Etter krigen ble begge stilt for retten, men fikk svært ulik behandling av det norske rettssystemet.

Panel:

Gerald Folkvord (politisk rådgiver for Amnesty International Norge)
Jim Hansen (regissør De siste dødsdømte)
Sofie Høgestøl (jurist, forsker innen rettsvitenskap, UiO, vararepresentant på Stortinget for Venstre)
Stig Arild Pettersen (moderator)

---

Tirsdag 7. mars kl. 18:00
Et kunstfelt mot oljeleting – Er klimakollaps noe fagforbund kan ignorere?

Sted: Vega Scene, Salongen
Lengde: 90 min
Språk: Norsk
Panelsamtale
Gratis inngang

Filmbyrået Jack inviterer til samtale om kunstnerorganisasjoners ansvar i klimakampen.

I PANELET:

Moderator: Andreas Ytterstad (OsloMet & Broen)
Ida Madsen Følling (Norske Billedkunstnere)
Simon Stranger (Forfatter og tidligere Forfatternes Klimaaksjon)
Marte Wulff (Artist, Grønt arbeidsutvalg i Nopa og Initiativtaker til Kulturskiftet/miljøpolitikk for CREO, Grammart og Nopa)
Thomas Østbye (Norske Filmregissører og UKS)

Handel og Kontor og Norsk Tjenestemannslag tar aktivt stilling til norsk oljepolitikk. Hvordan stiller forbund på kunstfeltet seg til dette? Foreløpig er Norske filmregissører, CREO og Dramatikerforbundet forbund på kunstfeltet med vedtak mot oljeleting.

Etter panelet blir det åpen samtale med flere forbundsrepresentanter.

---

Tirsdag 7 mars kl. 18:15
The Battle for Iran’s Soul – Remembering as Resistance

Hitch – An Irianian Story

Sted: Vega 3
Lengde: 40 min (samtale)
Språk: English
Film + samtale
Film: Hitch – An Iranian Story
Ticket for the film screening required. Buy the ticket HERE.

The current protest against the regime in Iran is no longer a cry for reform. The protesters now want to get rid of the regime. What is really going on and why is it not more present in the media? Do we really understand the uprising in Iran?

Panel:

Dr Pardis Shafafi, an Oslo based anthropologist specialising in Iranian state violence and collective justice processes and research fellow with the CNRS offsite project
Chowra Makaremi is the director of Hitch - An Iranian Story and a researcher at Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales in Paris. Focussing on issues of security, migration control and the anthropology of law and the state.
Zeina Bali, Director at Masahat, Open Spaces for Arab Culture in Exile.

---

Tirsdag 7. mars kl. 19:00
Mammaen i meg – Samtale etter film

Mammaen i meg

Sted: Vega Scene, sal 2
Lengde: 30 min (samtale)
Språk: Norsk
Krever billett til filmvisningen. Kjøp billett HER.

Samtale mellom regissør av Mammaen i meg Hilde Merete Haug og Anne Håskoll-Haugen om den krevende reisen dokumentaren viste seg å bli.

---

Onsdag 8. mars kl. 17:45
Brainwashed – Sexisme på det store lerretet

Brainwashed

Sted: Vega Scene, Sal 1
Deltakere: Helene Aalborg m.fl.
Lengde: 40 min (samtale)
Språk: Norsk
Samtale etter filmvisning, i kinosal
Film: Brainwashed: Sex-Camera-Power
Krever billett til filmvisningen. Kjøp billett HER.

Bli med å markere kvinnedagen på Human!

Har du lagt merke til at nesten alle filmene du har vokst opp med har enten svake kvinner som må reddes av menn, eller at hvis de får lov til å være sterke, så må de være tynne og smellvakre og gjerne halvnakne? Kanskje litt karikert, men dokumentaren Brainwashed: Sex-Camera-Power dissekerer det moderne filmspråket og viser hvordan kvinner systematisk blir framstilt på film og hva det kan føre til for et samfunns kvinnesyn. Vi inviterer til samtale om kvinner på lerretet, både i Norge og Hollywood, og kampen for å endre dette. For det har jo blitt bedre med åra – eller?

En moderator vil samtale med Helene Aalborg. Aalborg er profesjonell filmfeminist, festivalsjef i Femfilm Oslo, filmjournalist og kurator, redaktør i Human. Det vil åpnes for spørsmål fra salen.

Etter samtalen blir det mingling og musikk i Vega Snackbar.

---

Tid: Torsdag 9. mars kl. 17:00
Ikke en sånn fyr: Film + samtale

Ikke en sånn fyr

Sted: Vega Scene, sal 2
Lengde: 45 min (samtale)
Språk: Norsk
Film og samtale
Film: Ikke en sånn fyr
Krever billett til filmvisningen. Kjøp billett HER.

Ikke en sånn fyr er en viktig og vanskelig dokumentar om voldtekt. I forbindelse med visningen 9. mars inviterer vi til panelsamtale etter visningen. Samtalen finner sted i kinosalen.

Panel:

Signe Rosenlund-Hauglid (Regissør, Ikke en sånn fyr)
Flere paneldeltakere kommer til, følg med på humanfilm.no

---

Torsdag 9. mars kl. 17:30
Et ærlig oppgjør om bistand og makt.
Film + samtale

Zo Reken

Sted: Vega Scene, Sal 3
Lengde: Film: 86 min, samtale 60 min.
Språk: Norsk
Film og samtale i kinosal
Film: Zo Reken
Krever billett til filmvisningen. Kjøp billett HER.

Har bistandsarbeidere for mye makt? Hvordan er det egentlig å reise ut på oppdrag og skulle være «den hvite helten»? Hva gjør man når man oppdager at menneskene du hadde reist til for å hjelpe - ikke egentlig vil ha deg der? Eller når de ikke stoler på at du er der for å hjelpe i det hele tatt? Å drive bistandsarbeid blir ikke alltid som man tror. Og medienes fremstilling av hjelpearbeidernes heltmodige innsats stemmer ikke alltid med virkeligheten.

Møt generalsekretær i Leger uten grenser Lindis Hurum og generalsekretær Sissel Aarak i SOS-barnebyer til en brutalt ærlig og etterlengtet samtale.

Stjerneprofessor Terje Tvedt holder spesialskrevet åpningsforedrag om bistand og makt. Dette vil du ikke gå glipp av!

Panel:

Innleder: Terje Tvedt (Historiker og Professor, UiB)
Lindis Hurum (generalsekretær Leger uten grenser)
Sissel Aarak (Generalsekretær i SOS barnebyer)
Anne Håskoll-Haugen (moderator)

---

Fredag 10. mars kl. 18:00
Ukraina og rettsoppgjør – Film + samtale

When Spring came to Bucha

Sted: Vega Scene, Sal 3
Lengde: 40 min (samtale)
Språk: Norsk
Film og samtale
Film: When Spring Came to Bucha
Krever billett til filmvisningen. Kjøp billett HER.

Hvordan vil et rettsoppgjør etter krigen i Ukraina kunne foregå? Vil det bli med en internasjonal spesialdomstol, den internasjonale straffedomstolen, eller kan det gjennomføres av det ukrainske rettsvesenet? Vil et tredjeland som Norge også kunne føre saker mot krigsforbrytere? Hva slags oppgjør bør det være for å komme videre som samfunn og som fortsatt nabo med Russland?

Panel:

Petter Eide (Moderator)
Cecilie Hellestveit (Jurist og folkerettsekspert ved Folkerettsinstituttet),
Gunnar Ekeløve-Slydal (Assisterende generalsekretær ved Den norske Helsingforskomité)

---

Fredag 10.mars kl. 17:00
Regissørmøte – regissører i norsk konkurranse

regissørmøte

Sted: Foajé, Vega Scene
Lengde: 75 min
Språk: Norsk og engelsk

Samtale med regissørene i det norske konkurranseprogrammet.

Bli med når regissørene bak filmene i årets norske konkurranseprogram forteller om arbeidet, utfordringene, suksessene og hemmelighetene bak ti av årets beste norske dokumentarfilmer.

---

Fredag 10. mars kl. 17:00 (samtale kl. 19:15)
Hensynsløse tider: Privatisering i helsevesenet. Film + debatt

Ruthless times

Sted: Vega Scene, Salongen
Lengde: samtale 60 min
Språk: Norsk
Debatt etter filmvisning
Film: Ruthless Times
Krever billett til filmvisningen. Kjøp billett HER.

Bli med når HUMAN og Fagforbundet inviterer til debatt om privatisering i helsevesenet.

Følg med på oppdateringer på humanfilm.no.

---

Fredag 10. mars kl. 17:00
Vil fremtidens kriger handle om mat og vann? Film + samtale

The Grab

Sted: Vega Scene, sal 2
Lengde: 30 min (samtale)
Språk: Norsk
Film + samtale
Film: The Grab
Krever billett til filmvisningen. Kjøp billett HER.

I dokumentarfilmen The Grab får vi se hvordan stormakter som Saudi-Arabia, USA, Russland og Kina forbereder seg på en verden uten nok mat til alle. Hvordan? Ved å kjøpe opp enorme landområder i andre verdensdeler hvor de kan dyrke mat og dyrefôr til egen befolkning. Mat og vann er våpen i en verden hvor det er for lite av begge.

Gabriela Cowperthwaite’s nyeste dokumentar gir et sjokkerende innblikk i en ny form for kolonialisering. Dokumentaren er basert på god gammeldags gravejournalistikk av ypperste klasse – du vil garantert se verden med nye øyne etter å ha sett denne dokumentaren. Hvordan stiller Norge seg i dette kappløpet om mat og vann?

Samtalen modereres av Anne Håskoll-Haugen. Andre deltakere annonseres på humanfilm.no.

---

Fredag 10. mars kl. 16:45
Hva er framtiden for sivil ulydighet i klimakampen? Film + samtale

sivil ulydighet some

Sted: Salongen
Lengde: 60 min (samtale)
Språk: Norsk og engelsk
Samtale etter film
Film: Sivil ulydighet
Krever billett til filmvisningen. Kjøp billett HER.

Hvordan kan klimaaktivister sikre at deres handlinger bidrar til å faktisk skape endring? Har klimabevegelsen noe å lære fra demokratibevegelser i andre deler av verden?

Jamila Raqib er leder for The Albert Einstein Institution i USA som, basert på arbeidet til grunnleggeren Gene Sharp, har skapt et stort metodeverk for strategisk ikkevoldelig kamp mot autoritære regimer og jobber med en rekke demokratibevegelser i verden.

Kan erfaringene fra dette arbeidet være til nytte for klimaaktivister i demokratiske Norge?

Panel:

Ingerid Salvesen (Moderator),
Jamila Raqib (The Albert Einstein Institution, på video fra Boston, USA)
Flere paneldeltakere bekreftes fortløpende. Følg med på humanfilm.no

---

Lørdag 11. mars kl. 14:00
Argentina i 1985 – Hvordan dømme et diktatur?

el juicio

Sted: Salongen (samtale), Vega 2 (film)
Lengde: film: 3 timer, samtale 30 min. Pause mellom samtale og film.
Språk: Norsk
Samtale og film
Film: El Juicio (The Trial)
Krever billett til filmvisningen. Kjøp billett HER.

Etter et statskupp i 1976 satt en militærjunta med makten i Argentina fram til 1983. I denne perioden forsvant 30 000 mennesker, som skapte et nasjonalt traume. I 1985, mens demokratiet fremdeles var under press, klarte myndighetene å gjennomføre en sivil rettssak mot de øverste lederne i militærdiktaturet. Rettssaken foregikk i Buenos Aires med de tiltalte til stede i salen. 833 vitner ble hørt, og gjennom vitneutsagn ble militærdiktaturets plyndring og drap kjent for en hel verden. De øverste militære lederne ble kjent skyldige i forbrytelser mot menneskeheten. Under sin avslutningsprosedyre uttalte aktor Julio César Strassera ordene som siden har fått stor symbolverdi i latinamerikansk offentlighet: Aldri mer (Nunca mas!). Filmen består av opptak fra rettssalen.

Samtale:

Hvorfor er det viktig å se en dokumentarfilm om rettsoppgjøret etter diktaturet i Argentina, så mange år etterpå? Hvorfor var denne rettsaken så unik og hva kan den fortelle oss idag, både om historien og om hva som skal til for å takle lignende situasjoner i verden i dag?

Panel:

Anne Margrethe Sønneland (førstelektor, ph.d. Fakultet for sosialfag, VID)
Nora Sveaass (Professor Emeritus i psykologi)
Ulises de la Orden (regissør av El Juicio)
Cecilia Salinas (forsker, kunstner og sosialantropolog) er moderator.

---


Lørdag 11. mars kl. 15:30
Mesterklasse med Jon Bang Carlsen: Dokumentarfilmens troverdighet – må det være ekte for å være sant?

mesterklasse job bang

Sted: Vega Scene, Salongen
Språk: Dansk
Lengde: 90 min
Mesterklasse
Filmen Dreaming Arizona vises 13:30 i Sal 3. Kjøp billett HER.

“All great fiction films tend toward documentary, just as all great documentaries tend toward fiction.”

– Jean-Luc Godard

“Reality is a question of faith.”

– Jon Bang Carlsen

Debatten om dokumentarfilmens grenser kommer igjen og igjen til overflaten, og en rekke aktuelle hybridfilmer aktualiserer spørsmål som møter filmskapere når de skal formidle sin sannhet til et publikum.

Vi har invitert den danske filmskaperen Jon Bang Carlsen for å fortelle fra sitt eget arbeid, om hvordan han tenker om iscenesettelse i dokumentarfilm og hvilke praktiske, kunstneriske og etiske utfordringer han møter med sin framgangsmåte. Bang Carlsen er en internasjonalt anerkjent regissør og en nestor innen bruken av iscenesettelse. Han er aktuell med filmen Dreaming Arizona (2022) som vises på årets festival. Filmen hadde verdenspremiere på IDFA i Amsterdam i november der den var i hovedkonkurransen.

Dette er noen av spørsmålene vi vil ta opp om bruken av iscenesettelser i hybrid dokumentarfilm:

  • Hvorfor iscenesette? Er ikke virkeligheten bra nok?
  • Hvordan brukes det? Hva skiller en god fra en dårlig iscenesettelse? Hvordan går man fram?
  • Hvilken risiko finnes med å iscenesette? Hvordan holder man seg innenfor kontrakten med publikum?
  • Hvilke andre etiske spørsmål reiser bruken av iscenesettelser?

I Sverige møtte Hogir Hiroris film Sabaya (2021) anklager om uærlighet overfor publikum på grunn av bruken av kreativ klipping, mens Jon Haukelands Krigere (2022) er eksempel på en ny norsk dokumentar som tar i bruk iscenesettelser. I norsk sammenheng ble hybridfilmen denne høsten diskutert på festivaler som Mirage, Nordisk Panorama, BIFF og på Dokumentarfilmkonventet. Nå ønsker vi å ta denne samtalen et steg videre.

Om Jon Bang Carlsen:

Jon Bang Carlsen har utdanning fra Den Danske Filmskole (1976), og har som hovedyrke å skrive, regissere og produsere filmer. Han er en av Danmarks mest innovative og originale filmskapere, og kjent for å ha utviklet sin egen sjanger – den radikale iscenesatte dokumentaren – som veksler mellom dokumentar og fiksjon. Bang Carlsen er også en internasjonalt anerkjent regissør og nestor innen bruken av iscenesettelse. I filmen How to Invent Reality (1996) tar han for seg hvordan han bruker teknikken og hvordan det skal tolkes. Han er aktuell med filmen Dreaming Arizona (2022), som vises på HUMAN.

---

Tid: Søndag 12. mars kl. 16:00
India: A Dark Age of Journalism. Film + talk

while we watched

Sted: Vega Scene, Sal 3
Lengde: Samtale 40 min
Språk: English
Film + Talk
Film: While We Watched
Ticket for the film screening required. But tickets HERE.

“There was never a golden age in Indian journalism. But it was never as bad as it is today. Every good aspect of journalism is being destroyed rapidly. This was expected. But what we have today is truly the ‘dark age’ of journalism. There are numerous news channels in India but all of them have compromised on their ethics. Our media ecosystem has been gutted and destroyed.”

- Ravish Kumar, journalist, former Senior Executive Editor NDTV, main protagonist in While We Watched (2022)

What is happening with journalism and human rights under the rising Hindu nationalism in Modi’s India?

Panel:

Harmeet Kaur (Moderator),
Elisabeth Eide (Professor Dept. of Journalism and Media Studies, OsloMet)
Anwesha Dutta (Senior Researcher, CMI)

---

Søndag 12. mars kl. 16:30
Identity, Memory and Reconciliation in Serbia

formørkelsen

Sted: Vega Scene, Sal 1
Deltakere: Nataša Urban (Director of The Eclipse)
Lengde: 40 min
Språk: English
Film + Talk
Film: The Eclipse / Formørkelsen
Ticket for the film screening required. Buy tickets HERE.

A conversation with director Nataša Urban after the screening of The Eclipse about identity, repressed memory and reconciliation in Serbia.

Panel:

Nataša Urban (Director The Eclipse / Formørkelsen)
Inger Skjelsbæk, (Professor and Director of Centre for Gender Research at the University of Oslo and Research Professor at PRIO).
Nadia Delic-Klevstad (Forgotten Children of War Association).

In cooperation with Stiftelsen Fritt Ord and Medieoperatørene

Language: English

–––––

About 'The Eclipse'

On August 11 in the year 1999, while the world celebrated a total solar eclipse, most of Serbia’s population barricaded themselves in their homes and in nuclear shelters, in fear of the lunar shadow. This essay documentary uses this event as a metaphor for the nation’s unclean conscience about the consequences of its political choices. In this way the film’s director confronts her home country Serbia’s wartime and criminal past, and the evil that is still on the loose today.

Director: Nataša Urban

Language: Serbian, Romanian, English

Producer: Medieoperatørene

Production: Norway, 2022

Length: 109 min

---