De Ultimate | Norsk Dramatikkfestival

De Ultimate er en serie forestillingskvelder laget av skuespillere på Vega Scene. I løpet av kun én uke skal de lage en helaftens forestilling, basert på 2 – 4 manus av nordiske dramatikere, som ikke tidligere er oppført i Norge. Ikke ulikt Dramatikkfestivalens format.
26. august vises «Kortlista» av tekster for Dramatikkfestivalen 2025 i utdrag på Vega Scene. Kortlista er tre sterke og særegne tekster som har utmerket seg i tillegg til de offisielle vinnerne på festivalen under Heddadagene på Dramatikkens hus.
Det som er viktig av Erlend Rødal Vikhagen
På kanten av et stup av Benjamin Andersen
Varsla av Stian Kristensen
Kanskje er dette morgendagens vinnere? Kanskje er det noen du vil følge med på litt ekstra framover? Vi gleder oss til at Line Heie Hallem og henne crew lager en inspirerende og overraskende kveld i teatret.
Om De Ultimate
Et slags utstillingsvindu, hvor vi finstiller spotlight´n på nordiske dramatikere og tekstgullet de har hjemme i skuffen. Dette er en uhøytidelig lekeplass for alle som elsker teater. Vi har et mål om at manusene som oppføres skal plukkes opp av oss – eller andre teaterscener – og forvandles til komplette, helaftens kassasuksesser i fremtiden.
For å gjøre det hele litt mer tricky må de sette sammen hele forestillingen med kun én ukes prøvetid.
De ultimate er et fast samarbeid mellom Vega Scene og Dramatikkens Hus.
TEKSTENE
Det som er viktig
av Erlend Rødal Vikhagen
Et hus, en familie, en ringeklokke som ikke virker, en kopp med affeksjonsverdi, en bedrift som har gått fra far til sønn, en masete nabo, en sønn med karriere som kommer for sent til en felles middag.
Vi befinner oss i familien Viks hjem hvor Harald (førtidspensjonert bilmekaniker) og Mona (pensjonist) bor sammen. Sønnen Thomas (som driver bilverkstedet i dag) frekventerer huset hyppig, det samme gjør naboen Helle, mens sønnen David, som er stortingspolitiker lar vente på seg. Det er duket for et klassisk, morsomt og medrivende drama.
På kanten av et stup
av Benjamin Andersen
Tre ungdommer sitter under ei gigantisk, opplyst nattbordslampe. Tre gutter som deler tanker om Gud, på en liten flekk midt i universet. Hvor befinner de seg? Hvor skal de hen? Det er tydelig at det finnes en verden utenfor og bakenfor der de befinner seg. Truende lyder når fram til dem og påvirker den ene mer enn den andre. For klarer vi egentlig å bry oss om verden som finnes utenfor vår egen lille sfære?
Kharim, Oskar og Yousef snakker om Gud, om verden, om hvor vi kommer fra og om hvor vi er på vei. En helt konkret situasjon med tre snakkende gutter blir til en større metafor for hvor hele menneskeheten befinner seg. Vi kaster steiner ut i tomrommet og inn i evigheten, men hvor fører det oss? En eksistensiell dialog med stor underfundighet og innsikt.
Varsla
av Stian Kristiansen
I en kort og klar tekstflate blir vi tatt med inn i en verdensdystopi. Verden har gått under, det foregår en klimaflukt og en søken etter en mulighet for å holde seg i live. Dette er en dystopi for én til fire skuespillere. I en tid hvor vi alle prøver å finne måter vi kan håndtere verden på, er det et under å lese en så mørk tekst som får fram alvoret vi befinner oss i, et alvor vi selv har bragt oss inn i. En tekst om unnlatelsessynden hele menneskeheten har gjort seg skyld i.
En familie er på flukt. Fra hva? Til hva? Personer og steder er ikke spesifikke og dette gjør det mulig å lese inn mange av vår tids nåværende og framtidige kriser inn i teksten. I tillegg til å være politisk og eksistensiell evner den også å være empatisk og emosjonell. Den er medrivende i sin grusomhet, oppfattes som både utrolig sørgelig og samtidig rødglødende forbanna. Teksten er ren, klar, grusom og meget visuell.
DRAMATIKERNE

ERLEND RØDAL VIKHAGEN
Er utdannet skuespiller fra Nord Universitet (2016) og har siden endt utdannelse drevet kompaniet Framifrå teater. Ved siden av dette har han vært ansatt som skuespiller ved blant annet Riksteateret, Brageteatret Unge Viken og Oslo Nye. I 2023 var Erlend med i Norsk Dramatikkfestival med teksten Byen av glass.

BENJAMIN ANDERSEN
Født 1996 er utdannet tekstforfatter ved Westerdals, Høyskolen Kristiania og Forfatterstudiet i Bø. «På kanten av et stup» ble skrevet og utviklet som en del av Unge Viken Teater sitt debutantprogram i 2024 og er hans første stykke.

STIAN F. KRISTENSEN
Er utdannet litteraturviter fra Universitetet i Oslo, 2003. Han har siden midten av 1990-tallet vært involvert i en rekke poesi- og litteraturprosjekter og musikkprosjekter. Kristensen har vært teknolog, audiovisuell oversetter, skribent, saksbehandler og bibliotekleder og jobber nå som bibliotekrådgiver. Han har gitt ut en rekke plater, har publisert skjønnlitterære tekster i blant annet antologien Pilot og i Gespenster.
TIDLIGERE DRAMATIKERE OG DERES TEKSTER
Nelly Winterhalder: Storsenter
Kirsti Heitmann: Lucid
Anna Bro: Dette er vann
Ingrid Jørgensen Dragland: Verdsmeister i vipping
Ibrahim Fazlic: Requiem - A Hedonistic Funeral Refuge For All of Humanity
Guillem Clua (Sala Beckett): Svalen
Marta Buchaca (Sala Beckett): Rita
Malena Chronholm Bøyesen: Er du safe?
Ameline Sørgen: I’m indecisive, right?
Magnus Sundgot: Guttastemning
Celina Aanes Larsen: Jeg kan være bitchen din
Audun Krüger: Hvem er jeg?
Emma Nymann: Sidste boss
Kristofer Blindheim Grønskag: Distanse
Marius Leknes Snekkevåg: Du skulle fått holde meg i hånda arme sjel hvis ikke begge hendene mine var så fulle
Kristin Auestad Danielsen: Årets fotballspelar 1997
Mari Hesjedal: Mot regn
Erlend Rødal Vikhagen: Byen av glass
Kim Atle Hansen: Fincel
Trine Wollan: Alt som vanlig
Mona Huang Høvik: Simone
Aleksa Okanovic: Kool Kool Kina
Johannes Wiggen K.: Episoder
Simon Stranger: Mare Nostrum
Brynjulf Jung Tjønn: Og hente heim døde dyr
Mikkel Bugge : Verga
Liv Heløe : Susann
Fredik Høyer : Bjørnene
Caroline Malling Jørgensen : THE WAVE OF SHIT
Marta Huglen Revheim : Bestefarstolen
Fredrik Brattberg : Pil-og buegutten
Oda Fiskum : Domen
Malmfrid Hallum : Leieboeren
Har du et manus i skuffen som du vil vi skal se på? Send en e-post til Line Heie Hallem på line@vegascene.no.
«Det er et prisverdig prosjekt å presentere ny norsk dramatikk på en slik enkel og ujålete måte – all honnør både til De ultimate, Dramatikkens hus og Vega scene. Det er bare å glede seg til De ultimates neste stunt og håpe at de når målet sitt om å sette verdensrekord i å presentere ny norsk dramatikk. Og så kan vi håpe på at teatrene får med seg at denne dramatikken finnes og velger å sette opp dette i stedet for å sette opp nok en dramatisert populær roman.»
- Elin Lindberg, Shakespearetidsskriftet