De ultimate

De Ultimate-plakat med tre flytende hoder, skuespillerne Ingrid Alice Kolnes Aas, Birgitte Victoria Svendsen og Line Heie Hallem

De ultimate i april gjøres i samarbeid med Oslo Nye Teater. Fra teateret får vi med oss skuespillerne Birgitte Victoria Svendsen og Ingrid Alice Kolnes Aas, som sammen med Vega Scenes Line Heie Hallem skal gi seg i kast med tekstene Distanse av Kristofer Grønskag og DU SKULLE FÅTT HOLDE MEG I HÅNDA ARME SJEL HVIS IKKE BEGGE HENDENE MINE VAR SÅ FULLE av Marius Leknes Snekkevåg.

DE ULTIMATE er en serie forestillingskvelder laget av en liten gruppe skuespillere på Vega Scene. I løpet av kun én uke skal skuespillerne lage en helaftens forestilling, basert på 2 – 4 manus av norske dramatikere, som ikke tidligere er oppført. For å gjøre det hele litt mer tricky må de forholde seg til følgende dogmer:

  • En uke prøvetid
  • En forestilling
  • Må bruke scenerommet slik det står fra gang til gang (lyd og lys)
  • Eventuelle nye scenografiske elementer skal være gratis

DE ULTIMATE er et utstillingsvindu, hvor vi finstiller spotlight´n på norske dramatikere og tekstgullet de har hjemme i skuffen. Dette er en uhøytidelig lekeplass for alle som elsker teater. Vi har et mål om at manusene som oppføres skal plukkes opp av oss – eller andre teaterscener – og forvandles til komplette, helaftens kassasuksesser i fremtiden.

Om tekstene:

DISTANSE:

Ingenting av det som utgjør et menneske er oss fremmed

En isbil kjører ned en handlegate i en hvilken som helst by. I isbilen sitter han de kaller gjerningsmannen. I DISTANSE tar vi del i den mosaikken av mennesker som omgir denne hendelsen. Noen nært, og noen fjernt. Alle påvirkes de på ulikt vis av den tyngdekraften som skapes av isbilen.

Tilsynelatende tilfeldige møter mellom vanlige mennesker får en annen klang når de kretser rundt denne hendelsen; et ungdomsopprør, en one-night stand, en drosjetur, et bad, en tv-sending, alt av denne mosaikken som utgjør en by i verden.

DISTANSE er et forsøk på å dvele ved noe uten å trå det for nære. Det er et forsøk på å nærme seg noe med undring og kjærlighet, å anta at ingenting av det som utgjør et menneske er oss fremmed. På godt og vondt; det lyse i det mørke, og det mørke i det lyse.

«Du skulle fått holde meg i hånda arme sjel hvis ikke begge hendene mine var så fulle» er en vilter, energisk, humoristisk og urovekkende bevissthetsstrøm der gresk mytologi, mikroorganismer og Jurassic Park omgås med hverandre med den aller største selvfølgelighet. Tematisk kretser teksten rundt et menneskelig sammenbrudd i møte med et nytt perspektiv, med tråder til sivilisasjonssammenbrudd og klimakrise. Teksten bærer med seg store og varierte muligheter for oppsetning og karakteriseres som «et mulighetsrom for et udefinert antall utøvere».

Medvirkende

Portrettbilde av Birgitte Victoria Svenden

Utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Har arbeidet ved Rogaland Teater, Nationaltheatret, Riksteatret, Teatret Vårt og siden 1990 ved Oslo Nye Teater. Oppsetninger/roller i utvalg: Riket (Fru Drusse), The Humans (Deirdre Blake), Byens spor, Heksejakt (Viseguvernør Danforth), Cabaret (Fräulein Schneider), Da Hilde ble 50 (tittelrollen), En handelsreisendes død (Linda), Romeo og Julie (Julie), Kristin Lavransdatter (Eldre Kristin, Sel 2016-17) og har spilt Mor Åse i Peer Gynt både i Fjæreheia (2023) og på Gålå (2014-16). Film og TV: En god nummer to, Upperdog, Lønsj, Nina i Måken, Erobreren, Småbyliv mfl. Regioppgaver: Marjorie Prime, De urørlige og Fravær på Oslo Nye, og Kristin Lavransdatter på Sel (2018-19). Priser: Er tildelt Heddaprisen for Mary Tyrone i Lang dags ferd mot natt og Aud Schønemann-prisen.

Foto: Oslo Nye

Portrettbilde av Ingrid Alice Kolnes Aas

Skuespillerutdannet fra École int. de théâtre Jacques Lecoq, Paris (2016-18). Vært figurspiller/skuespiller ved Rogaland Teater i oppsetninger som Fantazoo og Den store fantasitesten, turnert med Pirater i Karibien (Den kulturelle skolesekken, Rogaland) og medvirket i bl.a. sommerteater i Foldvik familiepark, Store skumle Moby Dick (Teater Ibsen) og oppsetninger for Kattas figurteater: Jesu oppstandelse og død (Maria Magdalena), Virus (Variasjoner av henne) og Nyfødt Andersen og rampegutt. Turnert som klovn/gjøgler med bussen Blåmåka i Nord-Trøndelag og Narvik, i regi av The flying Seagulls Norge/ Turnéteatret i Trøndelag. Spiller i kompaniet Tipsy Ibsen (En folkefiende, Hedda Gabler). Tidligere gjestet Oslo Nye Teater i Hvem skal trøste Knøttet

Foto: Oslo Nye

Portrettbilde av skuespiller Line Heie Hallem i sort/hvitt på turkis bakgrunn. Hun har løst krøllete blondt hår og pannelugg.

Line Heie Hallem er lagkaptein for De Ultimate.
Hun har sin utdanning Kunsthøgskolen i Oslo og har jobbet som freelanceskuespiller i snart 20 år. Hun har spilt store roller ved blant annet Teatert Vårt i Molde, deWangen produksjoner, Nordland Teater og Teater Innlandet. Hun har også vært ansatt ved Theatre Junge Generation i Tyskland og spilt i New York med Robert Willsons «Peer Gynt». I 2017 spilte Hallem piloten i forestillingen «Rekyl» og var nominert til Heddapris for beste skuespiller, hun ble også nominert til Teaterkritikerprisen for samme rolle. Hallem har siden 2017 vært ansatt ved Vega Teater og har bl.a. spilt i Robin faller, eggs ´n bakey, Vi er Hausmanns gate og Goliat. Hun hadde også regi på den kritikerroste forestillingen Manning er fri.

Dramatikerne:

Portrett av dramatiker Kristofer Grønskag

Kristofer Blindheim Grønskag (1984) er dramatiker. Han har skrevet en rekke teaterstykker som har blitt produsert i inn- og utland. Hans arbeid har ført til flere nominasjoner og priser, blant annet som vinner av den prestisjefylte Jugendtheaterpreis Baden-Württemberg, longlisting til Deutscher Kindertheaterpreis og Deutscher Jugendtheaterpreis, samt to nominasjoner til Ibsenprisen. Han har vært tilknyttet flere teatre som dramaturg og kunstnerisk konsulent. Han har også arbeidet som foreleser på universiteter og for Norsk Kulturråd. Grønskag har vært husdramatiker ved Dramatikkens Hus. Hans arbeid er så langt oversatt til tretten språk.

FORLAG

https://www.verlagderautoren.de/

https://www.colombine.se/

Foto: Signe Fuglesteg Luksengard.

Portrett av dramatiker Marius Leknes Snekkevåg

Marius Leknes Snekkevåg: Dramatiker, dramaturg og oversetter født og oppvokst i Oslo. Utdannet tekstforfatter ved Westerdals i 2004. Debuterte som dramatiker under Norsk Dramatikkfestival i 2009 og har til nå skrevet tretten scenetekster. I 2011 ble stykket hans Rabinowitz nominert til Heddaprisen for årets forestilling. Stykket inngår sammen med Jeg vil vaske verden ren (Kilden Teater 2017) og Sviker (Scenekraft 2018) i hans trilogi om andre verdenskrig i Norge. Tekster i utvalg: Gi meg en lykkelig slutt! (Rogaland Teater/ Haugesund Teater 2013), Kim F. (Den Nationale Scene/ Teater Innlandet 2018), Lenis blikk (Den Nationale Scene 2023).
Et gjennomgående prosjekt for Snekkevåg er å ta utgangspunkt i historiske hendelser for å undersøke om verden egentlig har forandret seg. Han er i stadig økende grad blitt opptatt av å representere skeiv virkelighet i tekstene sine. Siden starten av karrieren har han lekt med tid og hvordan den uttrykkes på scenen. I 2019 begynte han å arbeide med bevissthetsstrøm som metode.
Marius Leknes Snekkevåg har vært mottaker av Statens kunstnerstipend i flere omganger. Han representeres av teaterforlaget Songbird.

Har du et manus i skuffen som du vil vi skal se på? Send en e-post til Line Heie Hallem på line@vegascene.no.

Tidligere dramatikere som har medvirket er:

Erlend Rødal Vikhagen: Byen av glass
Kim Atle Hansen: Fincel
Trine Wollan: Alt som vanlig
Mona Huang Høvik: Simone
Aleksa Okanovic: Kool Kool Kina
Johannes Wiggen K.: Episoder
Simon Stranger: Mare Nostrum
Brynjulf Jung Tjønn: Og hente heim døde dyr
Mikkel Bugge : Verga
Liv Heløe : Susann
Fredik Høyer : Bjørnene
Caroline Malling Jørgensen : THE WAVE OF SHIT
Marta Huglen Revheim : Bestefarstolen
Fredrik Brattberg : Pil-og buegutten
Oda Fiskum : Domen
Malmfrid Hallum : Leieboeren



«Det er et prisverdig prosjekt å presentere ny norsk dramatikk på en slik enkel og ujålete måte – all honnør både til De ultimate, Dramatikkens hus og Vega scene. Det er bare å glede seg til De ultimates neste stunt og håpe at de når målet sitt om å sette verdensrekord i å presentere ny norsk dramatikk. Og så kan vi håpe på at teatrene får med seg at denne dramatikken finnes og velger å sette opp dette i stedet for å sette opp nok en dramatisert populær roman.» - Elin Lindberg